iDNES.cz / TV program


nahrávám

Obchod s uměním za 2. světové války

  • 8. 5. 2024, 22:40

Dokument
skryté titulky, duální vysílání, High Definition

Dokument. Opakování 10.5./ČTart. Záchrana i znovuobjevení významných uměleckých děl světového kulturního dědictví ztracených či ohrožených v důsledku dopadu 2. světové války na francouzský trh s uměním. Koprodukční dokument ELDA a ARTE France

Zatímco na konci třicátých let dvacátého století se v Paříži oslavuje modernismus, nacistické Německo prosazovalo „akademičtější" pojetí umění. Od nástupu k moci v roce 1933 vnucovali národní socialisté svůj estetický ideál: klasicismus a staré mistry. Moderní umění považovali za urážku. Hitler učinil z rigidního umění absolutní pravidlo nového vkusu. Ve snaze prosadit „pravé umění" uspořádali nacisté v roce 1937 dvě protichůdné výstavy. Jedna byla věnována novému oficiálnímu umění. Druhou nazvali „degenerované umění". Ze všech německých muzeí nacisté odstraňují avantgardní obrazy, moderní tvorbu očerňují a hanobí. Expresionismus, kubismus a dadaismus jsou prezentovány jako důkaz degenerace Výmarské republiky. Co se stalo s odepsanými obrazy po skončení výstavy? Některé byly zničeny, jiné uschovány poblíž Berlína a ty nejcennější prodány na mezinárodním trhu. Po událostech září 1939 obezřetný Jacques Jaujard, zástupce ředitele francouzských národních muzeí, organizuje evakuaci uměleckých děl z Louvru. 30. června 1940 vydává Hitler příkaz k zajištění uměleckých předmětů a historických dokumentů patřících Židům, které 15. července následuje nařízení, podle něhož Francouzi na okupovaných územích musejí německé Komandantuře nahlásit všechny přepravitelné umělecké předměty v hodnotě vyšší než sto tisíc franků. Každý předmět musí být přesně evidován: rozměry, tvůrce, datum vzniku, jméno a adresa majitele a také místo uložení. Pod velením Otto Abetze, německého velvyslance v Paříži, začíná konfiskace francouzského kulturního dědictví, zcela v rozporu s Haagskou úmluvou z roku 1907, stanovující, že v době války je soukromý majetek nezcizitelný. V Paříži vzniká státní orgán nazvaný ERR – Einsatzstab Reichsleiter Rosenberg, jehož úkolem je identifikovat, inventarizovat a zabavit všechny cenné kulturní předměty na okupovaných územích. Zabavená umělecká díla shromažďují v prostorech pařížské národní galerie Míčovna – Jeu de Paume. Naštěstí pečlivé kurátorce Rose Vallandové, která má v nepřítomnosti hlavního kurátora na starosti budovu Míčovny, nic neunikne a během čtyřleté okupace si veškeré informace o rabování zaznamenává.

Přidat do mého TV programu

Hlavní zprávy

Na základní škole Na Balabence sčítají volební lístky. (8. června 2024)
Češi si zvolili nové europoslance, sčítají se hlasy. Výsledky budou v neděli večer

Hlasování v českých volbách do Evropského parlamentu, které byly v pořadí páté, skončilo v sobotu ve 14:00. Voliči v nich rozhodli o tom, které ze 30...  celý článek

Podnikatelská družstevní záložna.
Šéf kampeličky z kauzy Fialova milionu je po smrti. Pátrala po něm policie

Předseda představenstva Podnikatelské družstevní záložny (PDZ) Robert Zelenka je po smrti. Redakci iDNES.cz informaci potvrdila policie, která po něm v pátek...  celý článek

Bulharský politik a podnikatel Deljan Peevski (vpravo, 22. června 2022)
„Mafiánská dvojka“ na tahu. Bulhaři trnou z plánů oligarchy a expremiéra

V USA na něj uvalili sankce pro korupci, doma má vliv na média i reklamní byznys a když šéfoval tajné službě, Bulhaři vyšli na největší protesty za dvacet let....  celý článek

TV program na celý týden: ČT1, ČT2, Nova, Prima, Nova Cinema, Nova 2, Nova Action, Nova Gold, Prima Cool, Prima Love, Prima ZOOM, Barrandov

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1998–2024 MAFRA, a. s. a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s. zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s. se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328.